Det osynliga ger stora uttryck

Jag skapar varje smycke och varje detalj för hand. Formen kan vara den samma, precis som noggrannheten i utförandet. Men inget smycke är det andra likt. Studera dem sinsemellan, de kan vara tvillingar, men med sin egen personlighet. Jag gillar kontraster. Och mellanrum. Former mellan trädstammar eller ett staket. Det som inte finns, det osynliga.

Jag utforskar gärna det skeva och sneda. Men det måste finnas en medvetenhet om det operfekta. Det ska synas att det är kvalitet.

Silversmide handlar om att utnyttja materialet för att skapa olika uttryck. Det tar sin tid. Att utbilda sig till smyckesdesigner och att arbeta med silver handlar om upprepning, om timmar och åter timmar för att lära sig bemästra materialet. Min grund är två år på silverutbildningen Nääs Fabriker Hantverk och Design. Och tio år i min ateljé. Dessförinnan arbetade jag många år med att skapa kläder och hattar.

Men det handlar också om att se sig omkring. Jag letar efter det stora hos andra designers. Och söker färger och former i min omgivning, i annan design och i andra kulturer och upptäcker ofta hur de flätas samman. Går det att göra något motsvarande i silver?

Jag har alltid med mig ett block och skissar när jag ser saker som tilltalar hjärtat och magkänslan, en detalj på en byggnad, ett konstverk. De här minnesbilderna och skisserna tar jag med mig till verkstaden. Kanske kan jag addera nya material till mitt silver? Jag tycker om att skapa stora uttryck och gester. För den som vill göra avtryck. Det tydliga inspirerat av det osynliga.

Therese Andersson